
Onlangs kwam een commerciële relatie bij ons met de melding dat het zijn klanten was opgevallen dat de bij hen gedetacheerde medewerkers niet lekker in hun vel zaten en dat ook de performance van deze medewerkers terug liep en daarmee ook de business resultaten.
Onze relatie vroeg of wij een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) wilden uitvoeren om de oorzaak van de ontevredenheid onder zijn medewerkers te achterhalen. Wij gaven aan dat we dat uiteraard graag doen, maar benadrukten dat een MTO alleen zinvol is als er daadwerkelijk iets met de uitkomsten gebeurt. We stelden dan ook als voorwaarde dat er opvolging zou plaatsvinden – daarmee ging onze relatie akkoord.
Hoe zijn we te werk gegaan (in overleg met een kleine taskforce uit de organisatie van onze commerciële relatie)?
Onze relatie heeft inmiddels structureel in zijn bedrijfsvoering opgenomen dat hij periodiek een MTO uitvoert en de resultaten actief gebruikt om de medewerkerstevredenheid te blijven bewaken en verbeteren.
Opvallend was dat kort na het bekend worden van de uitkomsten van het eerste MTO, twee key players uit het managementteam van onze commerciële relatie vertrokken naar een andere werkgever.